Van Leeuwen/Kramer-orgel

Goede Herderkerk hoofdorgel
Van Leeuwen/Kramer-orgel
Het orgel in de Goede Herderkerk is een samensmelting van twee bouwstijlen.
Tussen 1959 en 1961 bouwde Willem van Leeuwen een typisch neobarok instrument met twee klavieren en pedaal.

Het werd op 12 juni 1961 in gebruik genomen met een bespeling door Lambert Erné, adviseur tijdens de bouw namens de Hervormde Orgelcommissie. Het snijwerk is in 1962 aangebracht, en werd vervaardigd door H.F. Nassenstein uit Hilversum.

Na een wijziging van de beplating van het dak en de wanden van de kerk met het doel de akoestiek te verbeteren, bleek het orgel veel harder en scherper te klinken dan voorheen. Op voorstel van toenmalig organist Addie de Jong werd het orgel in 1986 uitgebreid met een aanzienlijk romantisch zwelwerk door Louis Kramer. Ook wijzigde deze de samenstelling van de mixturen, en plaatste hij een Quint 2⅔' op het hoofdwerk. De VEKA-laden werden vervangen door nieuwe sleepladen. Ook het is orgel geheel opnieuw geïntoneerd.
Op 12 december 1986 werd het vergrote orgel weer in gebruik genomen met een concert door Addie de Jong en Aad van der Hoeven.
Drie tongwerken van het zwelwerk zijn pas in oktober 1987 geplaatst. De uitbreiding van 1986 maakt het tot een veelzijdig orgel, terwijl de kern uit 1961 krachtig overeind blijft. Momenteel heeft orgelmaker Martin Butter het orgel in onderhoud. De afgelopen jaren heeft hij onder meer de Bazuin 16' van het Pedaal, de Trompet 8' van het Hoofdwerk en de strijkers van het Zwelwerk nagezien en in klank verbeterd.

De dispositie van het orgel is als volgt:

Koororgel

In 1969 werd een klein positief met één klavier zonder pedaal in de Goede Herderkerk geplaatst als koororgel.
Pels & Van Leeuwen breidde het in 1976 uit met een tweede klavier en pedaal, dat elektrisch werd verbonden met het Hoofdwerk van het hoofdorgel.
De dispositie van het koororgel (C-f3) is als volgt, elk register gedeeld in bas en discant: Gedekt 8', Roerfluit 4', Prestant 2', Sifflet 1'.

Organisten

In januari 1968 werd Addie de Jong aangesteld als cantor-organist in de Goede Herderkerk. Hij componeerde onder andere een Marcus Passie voor de drie cantorijen die hij hier leidde.
Na het overlijden van Addie de Jong in 1997, werd Wiecher Mandemaker organist.
Wiecher bleef aan totdat hij in 2005 dirigent en artistiek leider van de Stichting Laurens-cantorij in de Grote of Sint-Laurenskerk in Rotterdam werd.

Hans Houtman volgde hem op en bleef aan tot hij in 2017 vertrok om cantor-organist van de Oude Kerk in Voorburg te worden.
Sinds 2017 is Iddo van der Giessen cantor-organist.

In 2018 nam hij de goed ontvangen cd ‘Wachet auf!’ op om de kwaliteiten van het Van Leeuwen/Kramer-orgel voor het voetlicht te brengen. Deze cd is via de Kerkwinkel te bestellen.
En daar kunt u direct komen via deze link Kerkwinkel en dan de tab 'CD Orgelspel'.

Jaarlijks worden er meerdere concerten in de Goede Herderkerk verzorgd door
Iddo van der Giessen met solisten, zie daarvoor de site van Iddo

Nog meer info over het orgel is te vinden op deze web-pagina Orgelwerken
Eén van de (leerling-)bespelers was namelijk Cor van Esch (overleden en inderdaad was hij de broer van Marianne).
Hij heeft de web-site 'Orgelwerken' gemaakt met veel foto's en verhalen.